Arvostelu: Assassin’s Creed Shadows (2025)

Assassin’s Creed Shadows vie pelaajat 1500-luvun Japaniin, jossa kaksi erilaista hahmoa – salamurhaaja Naoe ja samurai Yasuke – tarjoavat monipuolisen pelikokemuksen. Onko tämä Ubisoftin vahvin Assassin’s Creed -peli vuosiin?

Pelin nimi: Assassin’s Creed Shadows
Arvostelualusta: PC
Kehittäjä: Ubisoft Quebec
Julkaisija:
Ubisoft
Julkaisuvuosi: 
2025

Assassin’s Creed Shadows sijoittuu Japanin myrskyisään sengoku-kauteen 1500-luvun loppupuolelle, jolloin valtataistelut leimahtavat liekkeihin Oda Nobunagan pyrkiessä yhdistämään maan. Historiallinen ympäristö avautuu komeasti: näkemistä ja koettavaa riittää samuraiden linnoissa, kirsikankukkien täyttämissä laaksoissa ja täpötäysissä kaupungeissa. Peli korostaa vahvasti japanilaista kulttuuria panostamalla yksityiskohtiin, kuten teeseremonioihin ja arkielämän tapoihin. Suurimmillaan maailma tuntuu elävältä, etenkin kun jokainen ympäristö on malliensa puolesta rikas ja tunnelmallinen.

Lue myös: Assassin’s Creed Shadowsin musiikki tuo eloon 1500-luvun Japanin tunnelmat

Salamurhaaja Naoe ja samurai Yasuke tarjoavat kaksi erilaista pelityyliä. Kuva: Ubisoft

Kaksi päähenkilöä, erilaiset lähestymistavat

Pelissä voi hallita kahta erilaista hahmoa. Naoe edustaa ketterää, varjoissa viihtyvää salamurhaajaa, jonka rooli on vahvasti koston polun ja oman identiteetin etsimisen ympäröimä. Hänen hiiviskelyynsä on kytketty useita syvyyttä tuovia elementtejä. Pimeys ja varjoalueet toimivat tehokkaasti suojana, ja Naoe hyödyntää nopeaa piiloutumista sekä henkeäsalpaavan vaivattomia kattojen kautta kulkemisia. Yasuke, tosielämän historian innoittama mustaihoinen samurai, on toinen pelin päähahmo. Hänet on luotu täydentämään Naoen tyyliä raskaammalla, vahvemmalla lähestymistavalla. Taistelu Yasuken voimin tarjoaa jykevää miekankalistelua, jossa isot aseet ja rohea voimankäyttö nousevat keskeisiksi. Pelissä on onnistuttu rakentamaan aidosti erilaiset fiilikset sille, pelaako hiipivänä varjona vai suoraan etulinjaan rynnivänä soturina.

Hiiviskely ja taistelutuntuma

Moni sarjan ystävä arvostaa pelin päivitettyä stealth-järjestelmää, jossa valonlähteiden ja varjojen hallinta vaikuttaa kulkemiseen. Naoen kyky häivyttää itsensä pimeyteen tekee hiiviskelystä palkitsevaa. Päiväsaikaan sama menetelmä on riskialttiimpi, mikä tuo sopivaa vaihtelua. Taistelu on myös uudistunut: iskut eivät tunnu enää leijailevilta ja kevyiltä, vaan jokainen miekan- tai keihäänheilautus on painokas, ja haarniskapalat lentävät sivuun iskun voimasta. Yasuken kanssa avoimella kentällä taisteleminen on virkistävää, jos on jo ehtinyt kyllästää itsensä varovaisella lymyilyllä. Naoe puolestaan testaa pelaajan kärsivällisyyttä, sillä muutama osuma voi koitua kohtaloksi, jos hiiviskely menee pieleen. Näiden kahden tapojen lomittaminen onkin yksi Shadowsin parhaita puolia.

Naoe liikkuu vaivattomasti katoilla ja katoaa nopeasti varjoihin. Kuva: Ubisoft

Rakenteen toistuvuus ja sivutehtävät

Pelin runko myötäilee aiemmista avoimen maailman Assassin’s Creed -peleistä tuttua kaavaa: laajoja linnoituksia, piilotettuja aarteita, lukuisia sivutehtäviä, valtava kartta ja runsas määrä gearia kerättäväksi. Alussa kartan tutkiskelu, pienet sivujuonet ja legendaaristen varusteiden metsästäminen tuntuvat ainutlaatuisilta. Pidemmällä aikavälillä toisteisuus nousee kuitenkin esiin, sillä monessa linnoituksessa tavoitteet toistavat samaa kaavaa. Tarinallisia käänteitä on lisätty muun muassa Naoen taustatarinaan ja Yasuken historiallisiin viittauksiin, mutta valtava tehtävämäärä alkaa jossain vaiheessa toistaa itseään, mikä voi heikentää motivaatiota jatkaa joka kolkan koluamista.

Esteettömyys ja ohjaus

Shadowsin ohjaus- ja esteettömyysasetukset ovat laajoja. Mukana on esimerkiksi Guaranteed Assassination ja hyödyllisiä äänipalautteita, minkä ansiosta pelaaminen sopii monenlaisille pelaajille. Samalla PC-version remappausjärjestelmä kärsii vaivoista: aina ei voi pinota samoja toimintoja yhdelle näppäimelle halutusti, ja virtuaalinäppäimistön käyttäminen aiheuttaa toisinaan hahmon tahattoman hyökkäyksen. Kokonaisuutena huomaa, että ajatusta on käytetty, mutta käytännön toteutus ei kaikilta osin ole loppuun asti hiottu.

Yasukella taistelu on voimakasta ja brutaalia, suurilla aseilla ja raa’alla voimalla. Kuva: Ubisoft

Yhteenveto

Assassin’s Creed Shadows on mielenkiintoinen sekoitus klassista hiiviskelyotetta ja 2010-luvun loppupuolen roolipelihenkistä avoimen maailman kaavaa. Japanilainen sengoku-kausi on näyttävä ja tunnelmallinen miljöö, jossa Naoen ja Yasuken erilaiset lähestymistavat korostavat pelin kaksijakoisuutta. Joidenkin tehtävien toisteisuus ja sivujuonten ohut tarinallinen ydin rajoittavat kokemuksen täydellistä loistoa, mutta peli tarjoaa silti monia innostavia hetkiä. Kuuliaisuus valolle ja varjolle, intensiiviset kaksintaistelut ja useita tunteja kestävä tutkimusmatka Japanin kulttuuriin tekevät siitä vahvan ja viihdyttävän lisän sarjaan.

Arvosana: 85/100

Hyvät puolet:

  • Historiallisesti tarkka ja eläväinen Japanin miljöö
  • Naoen ja Yasuken erilaiset pelityylit tuovat vaihtelua
  • Stealth-mekaniikka hyödyntää valoa ja varjoja tehokkaasti
  • Taistelutuntuma on painokas ja dynaaminen
  • Graafisesti upea, vuodenajan vaihtelut lisäävät tunnelmaa
  • Erinomainen musiikki ja ääninäytteleminen

Huonot puolet:

  • Tehtävät ja sivutehtävät toistavat itseään
  • Grindauksen tarve hidastaa etenemistä
  • Sivuhahmot jäävät pinnallisiksi
  • Linnojen ja kylien valtaaminen on kaavamaista
  • PC-ohjauksen remappausongelmat hankaloittavat pelaamista

Lue lisää ajankohtaisia uutisia peleistä!

Suosituimmat artikkelit
Viimeisimmät artikkelit