Remedy Entertainment julkaisee kesällä 2025 yhteistyöräiskinnän FBC: Firebreak, jossa pelaajat taistelevat paranormaalia uhkaa vastaan Control-universumissa.
Remedy Entertainmentin uusin peli FBC: Firebreak julkaistaan kesällä 2025. Kolmen pelaajan yhteistyöhön keskittyvä ensimmäisen persoonan räiskintä vie pelaajat takaisin Control-pelistä tuttuun Oldest Houseen – tällä kertaa osana paranormaaleihin kriiseihin erikoistunutta Firebreak-yksikköä.
Peli julkaistaan PlayStation 5:lle, Xbox Series X|S:lle ja PC:lle (Steam ja Epic Games Store). Kyseessä on Remedyn ensimmäinen itse julkaisema peli, ja se sisältyy julkaisupäivästä alkaen myös PC Game Passiin, Xbox Game Pass Ultimateen sekä PlayStation Plus Extra- ja Premium -palveluihin.
Lue myös: Kotimaiselta Housemarquelta uusi peli Saros – julkaisu vuonna 2026
Traileri paljastaa kaoottisen Paper Chase -tehtävän
Remedyn tuore pelitraileri esittelee Paper Chase -nimisen tehtävän, jossa pelaajat kohtaavat aluksi harmittomilta vaikuttavia tarralappuja – jotka muuttuvat nopeasti täysimittaiseksi paranormaaliksi kriisiksi. Tehtävä etenee kolmessa vaiheessa ja huipentuu taisteluun massiivista tarralappuilmentymää vastaan.
Pelaajien valittavana on kolme erilaista Crisis Kit -varustepakettia: sähköön keskittyvä Jump Kit, iskupainotteinen Fix Kit ja vettä manipuloiva tukipohjainen Splash Kit. Varusteita voi vaihtaa tehtävän aikana, ja käyttöön on avattavissa jopa 48 erilaista ”perkiä”, jotka muokkaavat hahmojen ominaisuuksia.
”Haluamme pitää Firebreakin ilmeen yhtä oudon kuin Controlissa”
GameReactorin haastattelussa Remedyn Jalmari Kunnari kertoo, että studion tavoitteena oli säilyttää Controlin erikoinen estetiikka myös uudessa pelissä.
– Viitaten Control-franchiseen, haluamme pitää kiinni sen alkuperäisestä ideasta ja tehdä Firebreakin ilmeestä yhtä oudon. Mielestämme olemme onnistuneet tässä erinomaisesti, Kunnari sanoo.
Pelin vihollisina nähdään jälleen HISS-olennot, jotka tekivät debyyttinsä Control-pelissä. Firebreakin tehtävissä HISS-joukot voivat jopa kaapata tiimikaverin omiin riveihinsä, mikä nostaa yhteistyön merkityksen aivan uudelle tasolle.
Vaikeustasoon vaikuttaa paitsi pelaajien valinnat myös pelissä vietetty aika: mitä pidempään tehtävä kestää, sitä haastavammaksi se muuttuu. Myös ennen tehtävää valittava uhkataso vaikuttaa taisteluiden intensiteettiin ja kulkuoikeuksiin Oldest Housen sisällä.
Ristiinpeluu, ilmaiset lisätehtävät ja painetta tiimityölle
GameReactorin mukaan FBC: Firebreak tukee alusta asti eri alustojen välistä ristiinpeluuta. Pelaajat voivat liittyä toistensa peleihin kaverikoodin avulla, ja matchmaking helpottaa uusien pelikavereiden löytämistä. Pelissä ei ole tekoälyohjattuja tiimikavereita, joten parhaaseen kokemukseen vaaditaan oikeita ihmisiä – ja hyvä yhteistyö.
– Emme odota sinun selviävän hengissä, kommentoi Remedyn tiimi haastattelussa – lupaus, joka antaa viitteitä pelin kovasta vaikeustasosta ja armottomuudesta.
Vaikka pelaajat voivat tehdä vahinkoa toisilleen, kyse ei ole helposti trollattavasta kokemuksesta: vahinkolaukaukset eivät tapa tiimikavereita heti, ja pelissä on panostettu tasapainoon.
Remedyn viestintäjohtaja Thomas Puha kertoi GameReactorille, että kaikki tulevat tehtävät ja pelillinen lisäsisältö julkaistaan ilmaiseksi:
– Emme puhu vielä tarkemmin julkaisun jälkeisestä lisäsisällöstä, mutta kaikki uudet tehtävät tulevat kaikille pelaajille ilmaiseksi tarjolle, jotta kenttävalikoima ei rajoita pelikavereita pois.
Lue lisää ajankohtaisia uutisia peleistä!